Reanimacja sportowych korzeni przez Alfa Romeo: 8C Competizione
Alfa Romeo jest firmą, która rzadko przypomina sobie o swoich sportowych korzeniach. Jest to producent, który zazwyczaj skupia się na małych pojazdach takich jak Mito czy Giulietta. Ale na przełomie 2006 i 2007 roku wydobyli na światło dzienne niespodziewane auto – 8C Competizione z silnikiem V8.
Początki: połączenie tradycji z innowacją
Pierwsze kroki ku stworzeniu tego jedynego w swoim rodzaju modelu, zostały podjęte w 2003 roku. Wtedy to, na Frankfurt Motor Show, Alfa Romeo zaprezentowała prototyp o nazwie Alfa Romeo 8C Competizione. Uderzając w nostalgiczne tony, ten samochód nawiązywał do stylu lat 50 i 60, zarówno poprzez swój design, jak i nazwę. Przydomek Competizione do tej pory był zarezerwowany wyłącznie dla modelu 6C 2500 Competizione, zwycięzcy prestiżowego wyścigu Mille Miglia. Ta prezentacja dowiodła, że Alfa Romeo nie zamierzała traktować tego projektu jako przykładnej premiery – i nie była to jedna z nich!
Misja: 1000 sztuk 8C Competizione
Parę lat później, po Frankfurt Motor Show, światło dzienne ujrzała szokująca wiadomość: Alfa Romeo 8C nie będzie jedynie konceptem, a zostanie wypuszczona na rynek jako seryjny model dla 1000 szczęśliwców. Co więcej, pod maską znalazło się V8 z rodziny F136, będące sercem takich maszyn, jak Ferrari F430, Ferrari 458 Italia czy Maserati GranTurismo.
Ewolucja modelu: postęp w porównaniu do prototypu Sprint Zagato
Alfa 8C zapewniała olbrzymi skok technologiczny w porównaniu do poprzedniego limitowanego modelu – Sprint Zagato. Ten prototyp był wyposażony w maksymalnie zwykły silnik V6 i technologie pochodzące z Alfy Romeo 75. W przeciwieństwie do niego, model 8C był produkowany we włoskich zakładach Maserati w Modenie, a elementy nadwozia były wykonane z włókna węglowego połączonego ze stalą. Producentem silnika było Ferrari, gwarantujące moc na poziomie 450 koni mechanicznych oraz 480 Nm momentu obrotowego przy 7000 obrotach na minutę. Pojemność jednostki wynosi 4,7 l, a cylindry są rozmieszczone pod kątem 90 stopni. Sześciostopniowa skrzynia biegów pozwala na zmianę przełożeń w zaledwie 0,175 sekundy. Alfa 8C zdecydowanie zaskoczyła rynek.
Wpływ na świat motoryzacji: 8C w rękach ekspertów nadwozia
Z racji limitowanej produkcji, 8C Competizione stała się tematem rozmów w kręgach motoryzacyjnych. Kilka sztuk trafiło do renomowanych producentów nadwozi: Zagato i Carrozzeria Touring Superleggera. Firmy te stworzyły swoje własne interpretacje 8C, w tym słynne 8C Disco Volante.
Wariant 8C: konwersja na kabriolet – Spider
Model 8C był również dostępny jako kabriolet pod nazwą Spider. Tak, jak w przypadku klasycznego nadwozia coupe, Maserati było odpowiedzialne za produkcję wersji Spider. Zarówno modele Coupe, jak i Spider, oferują idealny rozkład masy 50:50, co zostało osiągnięte w wersji Spider dzięki ramie szyby przedniej wykonanej z włókna węglowego.
Manifest legendarnej reputacji: 8C Competizione
8C zaskoczył rynek motoryzacyjny jak mało który model. Już w momencie oddawania aut do rąk klientów, było jasne, że to prawdziwa klasyka. 8C był na liście życzeń każdego prawdziwego miłośnika samochodów praktycznie od początku. Alfa Romeo podzieliła świat na kilka stref, aby umożliwić proporcjonalne rozprowadzanie samochodów na najważniejsze rynki. Najwięcej, bo aż 90 sztuk 8C, trafiło do USA. Następnymi były rodzime Włochy (80 sztuk), Niemcy (80 sztuk), Japonia (70 sztuk), Francja i Wielka Brytania (po 40 sztuk) oraz Szwajcaria i reszta świata (odpowiednio 35 i 65 sztuk).