Cyfrowy tuning samochodu – rewolucja w modyfikacjach mechanicznych
W ciągu ostatniego dwudziestolecia, branża tuningu samochodowego zaskoczyła nas zupełnie nową gałęzią – modyfikacjami chipów. Aż do końca lat 90., tuning był mocno zakorzeniony w czystej mechanice, ewentualnie drobnych, odwracalnych ustawieniach dostosowujących pojazd do konkretnych warunków drogowych. Przyspieszony rozwój technologii komputerowej, chipów i złączy OBD2 zainicjował szybkie zapoczątkowanie erę informatycznego zarządzania eksploatacją silnika, dodatkowego osprzętu i zawieszenia.
W dzisiejszym świecie, systemy samochodowe są tak zaawansowane technicznie, co kilka lat temu nieodłączne telefony komórkowe. Oczywiście, zazwyczaj występuje klarowny podział pomiędzy komputerem pokładowym a tak zwanym systemem infotainment – kontrolującym radio, nawigację i inne moduły z zakresu komfortu jazdy. Drugi z nich jest definitywnie bardziej zaawansowany pod względem technologicznym. Mimo to, to właśnie komputer pokładowy ma moc regulowania map silnika, jego momentu obrotowego czy obrotów na biegu jałowym – czego żaden system infotainment, bez względu na swoją nowoczesność, nie jest w stanie dokonać.
Modyfikacje chipa sterującego pracą auta – proces i rezultaty
Mimo że dla laika, proces modyfikacji chipa może wydawać się skomplikowany, chip tuning jest w rzeczywistości prosty. Co więcej, dzięki niemu możliwe jest zwiększenie mocy auta o kilka lub nawet kilkanaście procent. Punktem wyjścia jest nadwyżka jakościowa i techniczna wykorzystywana przy projektowaniu i produkcji samochodów. Modyfikacja programu sterującego silnikem pozwala na zmniejszenie tego zapasu, zostawiając jednostkę bardziej narażoną, ale jednocześnie wydajniejszą.
Każda operacja tuningu poprzedzona jest oczywiście rozbudowaną diagnostyką silnika. Bez niej, istnieje ryzyko wystąpienia nieprzewidzianej usterki spowodowanej nadmiernym obciążeniem komponentów, zwłaszcza w starszych modelach pojazdów. Istotnym jest również fakt, że w stosunku do niektórych samochodów, chip tuning może wymagać wymiany niektórych elementów, takich jak intercooler czy cały układ chłodzenia. W skrajnych przypadkach konieczne mogą być również modyfikacje zderzaków, aby pomieścić nowe, niefabryczne części. Bez tych zmian grozi nam przegrzanie silnika. Jak widać, teoretycznie prosta modyfikacja może wymagać szereg ingerencji, porównywalnych do efektu domina.
Chip tuning zrób to sam, czy lecąc na kliniczne dłonie specjalisty?
Rzadko spotykane jest możliwość chipowania auta własnoręcznie. Na różnych portalach aukcyjnych oraz sklepach internetowych można jednak nabyć zestawy narzędzi do tego typu modyfikacji. Typowo, są to kable konieczne do łączności samochodu z komputerem oraz płyty CD z oprogramowaniem. Choć samo oprogramowanie jest w miarę intuicyjne, najwięcej problemów zazwyczaj sprawia instalacja. Instrukcje są pisane przez sprzedających samodzielnie, co często pozostawia kupujących na łasce niedoświadczonych amatorów.
W przypadku większości samochodów, o wiele lepszym wyborem jest odwiedzenie warsztatu samochodowego lub tuningowego. Wielu mechaników posiada odpowiednie doświadczenie i wiedzę, aby bez problemów przeprowadzić podstawowy tuning mapy silnika. Nie jest więc konieczna wizyta u drogich specjalistów. Z kolei u takiego tunera, możliwe jest przeprowadzenie znacznie bardziej zaawansowanego strojenia silnika, ewentualnie skojarzonego z dopasowaniem go do tuningowych podzespołów.
Czy modyfikacja programu sterującego silnikiem jest zawsze dobrym wyborem?
Odpowiedź na to pytanie zależy od indywidualnych potrzeb i oczekiwań kierowcy. Niewątpliwie, osoby szukające tylko nieco większej mocy w swym samochodzie, z pewnością będą zadowolone z efektów chip tuningu. Ktoś oczekujący spektakularnej różnicy, powinien zrozumieć, że konieczne będą dalsze modyfikacje. Jednak, ciekawym efektem ubocznym tuningu programowego może być zmniejszenie zużycia paliwa, co jest istotnym atutem, zwłaszcza w obecnych czasach. Wiele jednak zależy od indywidualnych ustawień mapy silnika.