Ostatni w swoim rodzaju Porsche
Podczas gdy każda nowa generacja Porsche 911 przynosi ze sobą zmiany, jedna z nich była prawdziwym przełomem. Mówimy tu o modelu 911 – 996, wprowadzonym w 1997 roku. Łatwo go rozpoznać na tle swoich poprzedników i następców dzięki jedynym w swoim rodzaju lampom przypominającym rozlane jajko. Lecz prawdziwą cezurę, która wywołała prawdziwą rewolucję w historii marki, oznacza zastąpienie chłodzenia powietrznego silnika boksera przez chłodzenie cieczą. Porsche 911 – 993 (produkowane w latach 1993 – 1998) było ostatni w swej rodzinie, jakie posiadało chłodzone powietrzem serce.
Porsche 911 – 993 i jego wyjątkowość
Miłośnicy marki Porsche często wymieniają model 911-993 jako najbardziej atrakcyjne z wszystkich do tej pory wyprodukowanych. W jego designie przemycone są pewne rozwiązania stylistyczne odzwierciedlające ducha lat 90., które nawiązują do niemniej legendarnej supersamochodu marki – Porsche 959. Ale to nie tylko wygląd zewnętrzny wyróżnia 993, warto zwrócić uwagę na jego konstrukcję. Niski profil, szeroka sylwetka, niewypowiedziana elegancja, odtwarzająca zarazem szczytne wzorce aerodynamiki, które spełniają kluczową rolę w osiągach modelu.
Cały projekt stworzony był od czystej kartki, przez co tylko 20% części zostało bezpośrednio przeniesionych do generacji 993 z poprzednich modeli. Reszta stanowi kompozycję podzespołów zaprojektowanych z myślą o optymalizacji osiągów i jeszcze lepszego doświadczenia z jazdy.
Silniki Porsche 993
Porsche 993 napędza sześciocylindrowy silnik typu bokser, który generuje moc aż do 282 koni mechanicznych. Pozawala to na osiągnięcie od 0 do 60 mil na godzinę w mniej niż 5 sekund i osiągnięciu maksymalnej prędkości przekraczającej 180 mil na godzinę. Tam gdzie moc spotyka się z równie zaawansowanym systemem zawieszenia i precyzyjnym układem kierowniczym pojawia się magia, którą uwielbiają wszyscy miłośnicy marki.
Podróż przez czas – czyli Porsche 993
Porsche 993 jest absolutną klasyką w rodzinie Porsche 911. Ostatecznie stanowi wiadomość dla miłośników samochodów sportowych o końcu chłodzonych powietrzem silników typu boxer. Istotne jest jednak zwrócenie uwagi na pewien paradoks. Porsche bowiem w modelu 911-993 zaczęło wprowadzać całkowicie nowe rozwiązania, oddzielając tym samym 911 od powszechnie rozpoznawalnego obrazu marki. Rozwiązaniu tym są między innymi dodatkowy stopień skrzyni biegów (z 5 do 6) oraz wprowadzenie do oferty supersportowych wersji GT2 i skrzyń biegów typu Tiptronic.
Porsche 993 Turbo
Porsche 993 Turbo królowało na drogach już od roku 1995 i było ostatnie z serii 911 Turbo produkowane przed wprowadzeniem serii 996. Silnik 6-cylindrowy bokser o pojemności 3,6 l generował aż 408 koni mechanicznych z momentem obrotowy sięgającym 368 Nm. Ta siła pozwalała na rozpędzenie się z miejsca do 60 mil na godziny w zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna skysowała się aż do 283 mil na godzinę.
Porsche 993 Turbo to nie tylko moc. To przede wszystkim zaawansowany układ napędu na wszystkie koła oraz słynny system Porsche Variocam kontrolujący rozrząd wzniosu zaworów. Elegancja sylwetki, skórzane wnętrze oraz wysokiej klasy audio to było to, co sprawiało, że 993 Turbo było (i ciągle jest) jednym z najbardziej poszukiwanych modeli Porsche- a wszystko za sprawą jego niezwykle krótkiego czasu produkcji. Pojawiło się na rynku bowiem tylko na niecałe trzy lata, ale wywarło niezapomniane wrażenie na branchy samochodowej.
Porsche 993 – różne smaki dla różnych gusta
Porsche 993 dostępne było zarówno w wersji z minimalistycznym wyposażeniem (Carrera RS) jak i dla koneserów luksusu (Carrera 4S oraz Carrera S). Od początku jednak najbardziej popularne były wersje 911 Turbo, które odznaczały się podwójnie doładowanym 3,6-litrowym silnikiem czy systemem diagnostycznym OBD II. 911 Turbo było poszerzane o 6 cm względem zwykłego egzemplarza, a 911 Carrera 4S oraz Carrera S miały podobne poszerzenia (lecz bez turbosprężarki). Lekki wariant 911 to Carrera RS, a wersja typowo wyścigowa to 911 GT2. Zawsze jednak było coś więcej. Na sam koniec myśląc o Porsche 993 tęsknym wzrokiem patrzą także miłośnicy modyfikacji, dla których szczególnie drażniące są modyfikacje proponowane przez firmę RUF, oferujące modele RUF Turbo R, CTR2 oraz BTR2.
Porsche 993 GT2 – król torów wyścigowych
Po raz pierwszy wprowadzony do oferty w 1996 roku model 993 GT2 przyniósł ze sobą falę licznych zmian konstrukcyjnych. Znany również jako drogowa wersja wyścigowego GT2, jako jeden z niewielu mógł pochwalić się mocą generowaną przez turbodoładowany silnik, wynoszącą aż 444 koni mechanicznych. Co jednak najważniejsze, pozwalało mu przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,6 s. Osiągający prędkość maksymalną 193 km/h model 993 GT2 mieszczący się zaledwie w 282 wyprodukowanych egzemplarzach, jest dziś jednym z najbardziej pożądanych modeli Porsche wśród entuzjastów motoryzacji na całym świecie.