W ofensywie elektrycznej: Volkswagen i jego gamę pojazdów
Niemiecki producent samochodów, Volkswagen, podejmuje olbrzymie wysiłki w sektorze elektrycznych pojazdów. Rewolucja, którą przeprowadza, jest widoczna w modelach takich jak ID.3, ID.4, T-Cross, T-Roc czy Taigo. Wydaje się, że Volkswagen ma duże ambicje, a wprowadzenie tych modeli do salonów w ciągu ostatnich 4 lat, jest dowodem na ich realizację.
Dziś zwracamy szczególną uwagę na model VW ID.5, który można opisać jako ID.4 o bardziej dynamicznej linii nadwozia. Czy dane techniczne obu tych pojazdów są identyczne? Opierając się na raporcie Volkswagen ID 5 wymiary zasięg cena, postaramy się doszukać odpowiedzi na to pytanie.
Jak polski rynek zareaguje na ID.5?
VW ID.5 nie jest jeszcze dostępny na polskim rynku, ale już teraz znamy wiele detalów na temat tego spojlerowanego modelu ID.4. Możemy przewidywać, że zasięg obu modeli będzie porównywalny, biorąc pod uwagę, że są to propozycje tego samego producenta. Materiały prasowe Volkswagena wspominają o zasięgu do 540 kilometrów dla wersji standardowej oraz do 497 kilometrów dla wersji GTX.
Różnica wynika stąd, że ID.5 GTX oferuje napęd na obie osie, dzięki dwóm silnikom elektrycznym, co wiąże się z większym zapotrzebowaniem na prąd. Jest to jednak kompensowane przez lepsze osiągi i napęd na cztery koła. Basic ID.5 ma napęd tylko na tylną oś, co jest nieco zaskakujące, patrząc na inne SUV-y od Volkswagena, które zazwyczaj mają napęd na przód. Zasięg ID.5, tak jak w przypadku każdego innego samochodu elektrycznego, zależy od takich czynników jak styl jazdy, temperatura otoczenia, topografia terenu, a także od uruchomionych funkcji dodatkowych.
Cena i wymiary ID.5: co już wiemy?
Chociaż cena ID.5 nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona, spodziewamy się, że będzie wyższa niż 200 tysięcy złotych za wersję Pro Performance oraz więcej niż 230 tysięcy złotych za wersję GTX, porównując do cen katalogowych VW ID.4. Źródła brytyjskie sugerują, że cena tej linii modelowej zaczyna się od 47 tysięcy funtów, co w przeliczeniu daje około 250 tysięcy złotych.
VW ID.5 zachowuje wymiary w tajemnicy, ale dziennikarze, którzy mieli okazję zobaczyć auto mówią o zaskakująco przestronnym wnętrzu. Pojemność bagażnika szacuje się na 549 litrów, co jest większą wartością niż w modelu VW ID.4, na którym ID.5 bazuje.
Parametry jazdy: prędkość i przyspieszenie
Maksymalna prędkość VW ID.5 to około 160 km/h, odpowiadające 99 milom na godzinę – prędkość ta jest ustawiona jako limit na regulatorze prędkości. Natomiast przyspieszenie zależy od silnika – wartość dla jednostki 170-konnej wynosi około 10 sekund, a dla jednostki 240-konnej – 8,4 sekundy. Warto również zauważyć, że ID.5 posiada system rekuperacyjny hamowania, pozwalający odzyskać część energii podczas zatrzymywania pojazdu.
Wnętrze ID.5: funkcjonalność i komfort
Wnętrze ID.5 ma być niemal identyczne jak wnętrze VW ID.4, co nie powinno dziwić, zważywszy na bliskie pokrewieństwo obu modeli. Volkswagen jest znanym za adaptowanie projektów wnętrza, nawet pomiędzy różnymi markami – jak w przypadku Audi A3 i Seat Leon. Do atutów ID.5 należy obecność dwóch dużych wyświetlaczy, które ułatwiają kontrolę wszystkich niezbędnych ustawień.
Volkswagen ID.5 – wymiary, zasięg, cena
Z końcem naszej analizy, wciąż mamy wiele pytań dotyczących nowego VW ID.5. Mamy nadzieję, że wiele z nich zostanie rozwiązane po premierze samochodu w 2022 roku. Niemniej jednak, już teraz można przewidywać, że auto odniesie sukces – na tle innych samochodów elektrycznych. Czy kwota ćwierć miliona złotych za pojazd na dojazdy do pracy i weekendowe wypady jest jednak zbyt wygórowana – zwłaszcza patrząc na polskie realia? Tak czy inaczej, Volkswagen nie zaprzestaje działań w obszarze pojazdów elektrycznych, a ID.5 jest jednym z najbardziej wyczekiwanych modeli w nadchodzącym roku.