Ewolucja Dodge Charger: Druga Generacja
Druga generacja Dodge Chargera, produkowana w latach 1968-1970, jest jednym z najbardziej ikonicznych modeli w historii motoryzacji.
1968
- Wprowadzenie: Druga generacja Dodge Chargera zadebiutowała w 1968 roku z zupełnie nowym designem, który znacznie różnił się od pierwszej generacji.
- Stylistyka: Samochód otrzymał agresywniejszy wygląd z charakterystycznym „Coke bottle design” – kształtem przypominającym butelkę Coca-Coli. Nowością były także ukryte reflektory, które były zamontowane w przedniej części nadwozia.
- Silniki: Dostępne były różne jednostki napędowe, w tym podstawowy silnik V8 o pojemności 318 cali sześciennych (5.2 litra), aż po legendarne jednostki Hemi 426 (7.0 litra) i 440 Magnum (7.2 litra).
1969
- Modernizacje: W 1969 roku Charger przeszedł drobne zmiany stylistyczne. Zmieniono grill na nieco bardziej zaokrąglony i wprowadzono charakterystyczny podwójny przód (grill podzielony na dwie części).
- Specjalne wersje: Pojawiły się specjalne wersje, takie jak Charger 500 i Charger Daytona. Charger 500 miał lepszą aerodynamikę dzięki bardziej opływowej przedniej szybie i nowemu tylowi, a Charger Daytona był wyposażony w duży tylny spoiler i zmodyfikowany przód, co czyniło go jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii NASCAR.
1970
- Kolejne zmiany: Rok 1970 przyniósł dalsze modyfikacje, w tym nowy grill z podwójnymi reflektorami ukrytymi w chromowanych ramkach. Dodano także nowy tylny panel z charakterystycznymi światłami.
- Wersje specjalne: Kontynuowano produkcję specjalnych wersji, takich jak Charger R/T (Road/Track), które były wyposażone w mocniejsze silniki i lepsze wyposażenie sportowe.
Projekty drugiej generacji: Zmiana stylistyki
Druga generacja Chargera, wprowadzona w 1968 roku, zdecydowanie zasługuje na uwagę jeśli chodzi o unikalny język projektowania znany jako coke bottle design”. Stworzono wizualnie mniejszą kabinę kierowcy, którą osłaniają wystające z niej panele nadwozia, które są znacznie szersze od szyn dachu. Tylna część samochodu widziana z zewnątrz ukazuje “ramiona” samochodu, a nawet miejsce, na którym można oprzeć rękę, szczególnie cenne w czasach, gdy klimatyzacja była drogą rzadkością.
Przemiany ze szczególnym uwzględnieniem estetyki
Druga generacja Chargera przechodziła zmiany stylizacyjne, które były zarówno niepowtarzalne, jak i kontrowersyjne. Odeszła od swojej oryginalnej konstrukcji liftback, przejrzystości, znanym z nadwozi. Tył samochodu czerpał inspirację z prototypu samochodów wyścigowych, kończąc ostrym cięciem oblachowania w okolicy klapy bagażnika. Utworzono dwa charakterystyczne przetłoczenia dla drzwi, podczas gdy reszta auta była… “podrzedana”. Większe panele drzwi stały się opcją, nie standardem, a możliwość składania tylnych siedzeń została porzucona. Porzucono również pomysł na nietypowe, ale niesłychanie popularne, zegary elektroluminescencyjne.
Dodge Charger 1970 – Zakończenie ery
Oznaczany przez wielu jako najlepszy rocznik w historii, Dodge Charger 1970 przyniósł na koniec swojej produkcji wiele znaczących zmian. Jego reputacja jako ikona popkultury była cementowana dzięki serialowi The Dukes of Hazzard i jego sukcesom w sporcie motorowym, szczególnie za kierownicą intensywnie modyfikowanej specjalnej wersji – Charger Daytona. Wystaje jako ikona energii i zapamiętania, nawet dzisiaj.
Druga generacja Dodge Chargera zyskała ogromną popularność dzięki roli w filmie „Bullitt” z 1968 roku oraz w serialu telewizyjnym „The Dukes of Hazzard” (Dukes of Hazzard) z lat 70. i 80., gdzie występował charakterystyczny pomarańczowy Charger „General Lee”.
Cechy roku 1970
Najłatwiej rozpoznać ten rocznik po jego szczególnych cechach – szeroka, chromowana listwa nie dzieli już grilla na dwie części, jest to subtelny powrót do stylu z pierwszej generacji pojazdu, który zostanie porzucony już rok później – kiedy dzielony grill powróci wraz z nadejściem Chargera III. Lampy z tyłu zmieniono tylko w najbardziej rozbudowanych modelach RT i 500, w innych wersjach nie różniły się od roczników 1968 i 1969. Do palety kolorów dodano również dwa jaskrawe odcienie: Top Banana i bardzo rzadki Panther Pink.
Zmiany techniczne i ich wpływ na sprzedaż
Wśród technicznych innowacji 1970 roku, obecnych w całej linii pojazdów marki Dodge, istotna była zmiana lokalizacji stacyjki. Przełożono ją bezpośrednio na kolumnę kierowniczy. Do Dodge’a Chargera 1970 zaczęto również montować kultowe dźwignie zmiany biegów kształcie pistoletu, tak zwane pistol grip shifter. We wnętrzu pojazdu zamontowano stylowe, wygodne siedzenia kubełkowe. Mimo licznych udoskonaleń, sprzedaż Charger’a zaczęła spadać. Powodem była zmiana preferencji konsumentów, którzy zaczęli skłaniać się ku mniejszym samochodom, takim jak Dodge Challenger czy Ford Mustang.
Historia i wpływ Dodge Charger z 1970
Dodge Charger z 1970 roku przyniósł z sobą szereg istotnych zmian, które miały wpływ nie tylko na wizerunek marki, ale także na rynek samochodów osobowych. Model ujawniono publicznie jesienią 1969 roku, zapoczątkowując nowy rozdział wielkiego sukcesu Chrysler’s Dodge Division.
Dodge Charger R/T z 1970 był jednym z czołowych w swojej linii jeśli chodzi o wydajność. Z racji tego, iż był dostępny z opcją silnika sześćcio- lub ośmiocylindrowym, stał się popularnym wyborem dla kierowców szukających silnego, niezawodnego samochodu.
Projektując modele Dodge’a z 1970 roku, nad designem czuwał Elwood P. Engel, wiceprezes ds. Projektowania. Wszystkie modele zaskoczyły rynek swoim oryginalnym stylem i szybko stały się liderem sprzedaży w kategorii muscle cars. Społeczność zaczęła doceniać także aerodynamiczną stylistykę tylnej części ładowarki, sekcji, która jak wcześniej wspomniano, była inspirowana przez prototypy wyścigowe.
Zmiany w ukierunkowaniu i ostateczne wprowadzenia
Dodge określił modele Charger’s 1970 jako samochody sportowe i luksusowe. Wprowadzono również specjalny pakiet aktualizacji zarówno dla modeli Charger R/T, jak i modeli 500. Wielu historyków motoryzacji zgodziłoby się, że modele Dodge’a Charger’a z 1970 miały swój nowy, masywny zderzak, który całkowicie otaczał przedni grill i te ukrywane, popularne reflektory, co przyciągało widok entuzjastów i zbierało imponujące prognozy sprzedaży.
Charger R/T z 1970 roku wyprodukował 10 337 sztuk i sprzedał za 3711 USD, co pozwoliło marchwi zaznaczyć swoje miejsce na rynku jako dostawca mocnych, niezawodnych samochodów. W nowym Chargerze zastosowano nowe, wyższe i stylowe tylna siedzenia kubełkowe, a zapłon przeniesiono z deski rozdzielczej na kolumnę kierownicy. Ponadto, Dodge dodatkowo wprowadził nową dźwignię zmiany biegów w uchwycie pistoletowym, co okazało się wielkim sukcesem.
Chociaż lata 70. przyniosły wiele wyzwań w postaci kryzysu paliwowego i surowych regulacji rządowych, które miały znaczący wpływ na rynek amerykańskich samochodów sportowych, Dodge Charger z 1970 utrzymywał swoją pozycję jako najlepszy w swojej klasie. Zawodnicy Dodge Charger odnieśli w sumie dziesięć zwycięstw na torze. Pomimo wielu wyzwań, Charger kontynuował swoją rynkową dominację i zasługował na miejsce w amerykańskiej historii motoryzacji.