Ford Focus ST: Nieoczywista główna gwiazda
W linii modelowej Forda od dawna istniały dwie wyraźne gwiazdy – topowe odmiany Forda Focus, ST i RS. Jednak, pierwsza generacja Forda Focusa ST pokazała, że auto nie musi być na samym szczycie oferty producenta, aby zasługiwać na uwagę i uznanie. Dawało swoim właścicielom nieco inne, dojrzalsze doświadczenie jazdy. Oferując wówczas jako jedyny model w gamie przekładnię sześciobiegową, ST plasował się jako samochód dostarczający emocji, lecz jednocześnie przemyślany i wyposażony w wiele funkcji nieobecnych even w wersji RS.
Czwarta odsłona Focusa ST, obecnie produkowana, również nie powinna mieć powodów do zmartwień. Z powodu wygórowanych norm emisji spalin, Focus RS nie jest obecnie dostępny, co stawia ST na czele linii modelowej Focusa. Co więcej, Ford zaskoczył fanów, dodając do oferty variant ST z silnikiem wysokoprężnym. Taki ruch wydaje się być bardzo niecodzienny, szczególnie w dobie odchodzenia od silników diesla.
Co nowego przygotowano dla Focusa ST?
Marka Ford, kontynuując tradycję, w najnowszej odsłonie Focusa ST kierowców rozpieszcza niezwykle wygodnymi fotelami Recaro, które od dwudziestu lat są symbolem sportowych odmian tego producenta.
Obecna generacja oferuje dwa wybory silników: wysokoprężny 2.0 EcoBlue (190 KM) oraz benzynowy 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM. Drugi z nich, mimo iż posiada o 70 KM mniej niż niegdyś Ford RS Mk3, nie powinien dawać powodów do zmartwień ze względu na brak konkretnego punktu odniesienia. Zachowanie jednostki benzynowej, zwłaszcza podczas przyspieszania, z pewnością pozostawi trwałe wrażenie.
Jednym z nowych rozwiązań technologicznych, jakie Ford zastosował w Focusie ST, są cztery tryby jazdy do wyboru: Śliska/Mokra Nawierzchnia, Normalny, Sportowy i Torowy. Każdy z nich dostarcza kierowcy nieco innego doświadczenia, dostosowując pracę systemów stabilizujących tor jazdy i innych technologii pod kątem panujących warunków i wybranego trybu jazdy.
Wybór między benzyną a dieslem – Ford oferuje opcje
Opcja dostępności wersji z silnikiem wysokoprężnym wywołała pewne zdziwienie. Wszakże diesel, pomimo obecnych tendencji, jest prawdziwie praktyczny i, co ważne, dostarcza właścicielowi wiele emocji za kierownicą. Mimo iż silnik diesla nie jest w stanie zaoferować tak szerokiego zakresu obrotów, jak jednostki benzynowe, nadal jest ciekawą i warta rozważenia opcją.
Z kolei silnik benzynowy 2.3 EcoBoost to czysta radość z jazdy i moc na czterech kołkach, która pozwala kierowcom na moment zapomnieć, nawet o modelu RS. W połączeniu z niewielką wagą samochodu, silnik ten dostarcza doskonałej elastyczności, jednocześnie obsługując maksymalny moment obrotowy 420 Nm.
Na koniec warto wspomnieć, że dla tych, którzy zakochali się w stylu Focusa w jego sportowej wersji ST, Ford stworzył specjalną linię optyczną ST-Line. Mimo braku silnika 2.3 EcoBoost, zawiera ona wszystko, co najlepsze w ST, ale jest znacznie bardziej przystępna cenowo.