Fabuła i kontekst społeczny
Elles opowiada historię doświadczonej dziennikarki, która podejmuje ambitne zadanie napisania artykułu dla prestiżowego magazynu „Elle”, traktującego o kontrowersyjnym zjawisku sponsoringu wśród młodych studentek. Początkowo nastawiona sceptycznie do swoich rozmówczyń, traktuje ich wręcz jak prostytutki. Zdarza się, że przeplata litość z surowym sądem moralnym na ich temat. Jednakże, po intensywnym zanurzeniu się w ich historie, marzenia i dążenia, dostrzega, że to nie sam akt sprzedawania swojego ciała sprawia im dyskomfort. Intensywne doświadczenia i emocje, które wzbudza w nich sponsoring, oferuje im pewność siebie i poczucie kontroli nad swoim życiem. To społeczne piętno, obawa przed odrzuceniem i dezaprobatą, prowokuje wstyd, strach i prowadzi do licznych kłamstw.
Elles jako okno w kobiece marzenia i fantazje
Podczas konferencji prasowej poświęconej promocji filmu, Szumowska scharakteryzowała swoją główną bohaterkę jako kogoś, kto idealizuje swoją moralność i punktuje ją na tle doświadczeń dziewczyn, o których pisze. Ann (bestia) jest dojrzałą kobietą, która dysponuje stabilnym małżeństwem, dzieciństwem oraz satysfakcjonującym zawodem dziennikarki. Jednak, jak kolwiek dubeltowałaby swoje życie za lepsze od egzystencji swoich rozmówczyń, z biegiem czasu dostrzega bogactwo doświadczeń, które dają im te relacje sponsorskie. To nie tylko o pieniądze tu chodzi. Stają się one przedmiotem pożądania, adoracji.
W ich rękach spoczywa władza nad zamożnymi mężczyznami, którzy gotowi są narazić swoje małżeństwo, byle tylko spotykać się ze swoją sponsorowaną. Która z kobiet nie marzyłaby o takim uczuciu dominacji i adoracji? Ann też zaczyna odnajdywać w sobie te tęsknoty, zauważając jednocześnie, jak jej życie staje się puste i m onotonne, pozbawione spontaniczności, namiętności – wymiarów, które są niezwykle istotne dla każdej kobiety.
Cena przyjemności
Wszystko, co dają nam życie i społeczeństwo, ma swoją ukrytą cenę – nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje nam się, że transakcja ta jest sama w sobie zyskowna. Ta zasada dotyczy wszystkich aspektów naszego życia. Bohaterki filmu zmuszone są zapłacić bardzo wysoką cenę za tamte ulotne przyjemności. Kłamstwa niszczą ich związki, a strach przed odrzuceniem tłamsi je. Szukają zmiany, pragną zażegnać wewnętrzne frustracje i niezadowolenie tylko po to, by móc kontynuować swoje studia i zacząć nowe, lepsze życie.

Piotr Łękocki – redaktor PlanetaFaceta.plFacet od zadań specjalnych, który o męskim stylu życia wie więcej, niż niejeden poradnik. Na blogu PlanetaFaceta.pl łączy pasję do technologii, sportu, motoryzacji i zdrowia z codziennymi rozkminami współczesnego mężczyzny.
Lubi konkrety, ceni luz i nie boi się tematów, które dla innych są „zbyt niewygodne”. Pisze tak, jak mówi – prosto, szczerze i z dystansem. Po godzinach biega, testuje gadżety i prowadzi niekończące się dyskusje o tym, czy kawa lepsza jest przed treningiem, czy po.
