Nowoczesne retro samochody i tradycja Fiata
Na początku XXI wieku ujrzeliśmy na rynku wzrost zainteresowania samochodami retro – nowoczesnymi pojazdami, które stylistyką nawiązywały do swoich klasycznych pierwowzorów. Pojazdy takie jak VW New Beetle, Mini, Chrysler PT Cruiser czy Ford Mustang powróciły do swoich korzeni stylistycznych, które zaniedbane zostały w latach 70. Chociaż większość z tych pojazdów doświadczyła spadków sprzedaży po kilku latach, marka Fiat nie zrezygnowała z ambicji dołączenia do tego prestiżowego grona. Przecież Fiat, znany z produkowania takich kultowych modeli jak 500, Panda, 124 Spider, zdecydował na przystosowanie swojej oferty do nowoczesnych trendów.
Tak więc, w 2007 roku rozpoczęła sprzedaż nowego Fiata 500. Ten model odnosi ogromny sukces, czego dowodem są ponad 2 miliony wyprodukowanych egzemplarzy. W 2012 roku ofertę marki wzbogaciła wersja elektryczna, która zyskała dużą popularność w Stanach Zjednoczonych, początkowo oferowana wyłącznie dla mie szkańców Kalifornii.
Porównanie pierwszego elektrycznego Fiata 500 z wersją spalinową
Pierwsza generacja elektrycznego Fiata 500 odznaczała się minimalnymi różnicami w porównaniu do swojego spalinowego odpowiednika. Poza oczywistymi aspektami technicznymi, takimi jak zastosowanie nowoczesnego pakietu akumulatorów, różnice ograniczały się głównie do drobnych zmian stylistycznych. Ciekawostką jest fakt, że produkcja pierwszych modeli 500e odbywała się w Meksyku, w przeciwieństwie do wersji spalinowych, które były produkowane w fabryce w polskich Tychach.
Teraz jest głośno o drugiej generacji Fiata 500e, co stanowi duże wydarzenie, Fiat bowiem jest niewielkiej liczby producentów, które wydłużają cykl życia swoich samochodów do tak długiego czasu.
Nowa generacja elektrycznego Fiata 500
Nowy Fiat 500 dostępny jest wyłącznie jako pojazd elektryczny. Jednak równolegle do niego, od 2007 roku w ofercie marki jest też klasyczna, spalinowa wersja modelu 500. Fiat spełnił swoje oświadczenie o elektryfikacji oferty modelowej, unikając tradycyjnych jednostek spalinowych. W odpowiedzi na pytania dotychczasowych klientów, czy taka strategia ma sens, producent podkreśla przewagi nowych technologii.
Na przykład naładowanie 80% baterii trwa jedynie 35 minut, a zasięg około 50 kilometrów można uzyskać po ładowaniu zaledwie pięciu minut. Być może takie informacje zmienią negatywne nastawienie sceptyków aut elektrycznych, którzy narzekają na długi czas ładowania. Warto podkreślić, że miejsce produkcji Fiata zmieniło się, teraz jest to słynna fabryka w Mirafiori, nie zaś polskie Tychy czy meksykańskie miasto Toluca.
Fiat 500e – wygląd i specyfikacje techniczne
Nowe modele Fiat 500e nie zmieniły się dramatycznie pod względem wyglądu, jednak już na pierwszy rzut oka można dostrzec, że mamy do czynienia z nową generacją pojazdów. Charakterystyczną linią boczną, teraz podkreślaną przez ozdobną listwę, idącą przez drzwi i przechodzącą płynnie przez błotnik, lampy oraz szczelinę maski oraz grilla. Również 17-calowe felgi dobrze współgrają z dynamicznym charakterem auta.
Wyposażenie 500e zależy od wybranej wersji, a najtańsze wersje nie oferują wspomnianych aluminiowych obręczy. Nową wersją 500e jest model 3+1 z dodatkowym zestawem drzwi po stronie pasażera. Wśród najciekawszych edycji Fiata 500e warto zwrócić uwagę na limitowaną edycję La Prima, dostępne zaledwie w 500 egzemplarzach. Ciekawostką jest różnica w pojemności baterii, zależna od wersji – od 24 do 42 kWh, co przekłada się na zasięg od 185 do 320 kilometrów. Fiat 500e, niezależnie od wersji, posiada certyfikat autonomiczności 2 poziomu, co jest unikalne dla aut tego segmentu.