Hyundai IONIQ: Unikalność w nazwie i cechach
Samochód Hyundai IONIQ już od pierwszego wejrzenia wydaje się inny. Zaczyna się od nazwy, która składa się z dwóch członów: ion (jon, podstawowy składnik atomu) i unique (unikalny). Ta specyficzna kombinacja słów doskonale oddaje istotę modelu IONIQ – unikalny, rzadko spotykany pojazd elektryczny / hybrydowy, zwłaszcza na polskich drogach. Stworzony jako konkurencja dla powszechnie znanego modelu Toyoty – Prius, kompaktowy Hyundai zdobył uznanie nie tylko na niemieckich, ale także na innych drogach Zachodniej Europy.
Niemniej jednak, dla pojazdów takich jak IONIQ, przenikanie do masowej świadomości bez odpowiednich ulg podatkowych lub dopłat rządowych jest wyzwaniem. Mamy nadzieję, że ten niekorzystny stan rzeczy ostatecznie ulegnie zmianie w nieodległej przyszłości.
Hyundai IONIQ – hybryda, plug-in i elektryk
Oferowany wyłącznie jako pięciodrzwiowy liftback, Hyundai IONIQ zdecydowanie wyraża zamiar konkurowania z japońskim Priusem. Od momentu swojej premiery, przez kilka kolejnych lat Hyundai zdobywał nagrody dla najbardziej ergonomicznego pojazdu osobowego. Debiut nie stanowił jednak tylko o znaczeniu dla marki, ale i dla samego segmentu hybryd – wyniki spalania na poziomie zaledwie 4,1 l/100km zdecydowanie deklasowały konkurencję.
Hyundai IONIQ to to jednak nie tylko jedno auto, ale trzy różne opcje napędu w jednym modelu. Do wyboru mamy tradycyjną hybrydę zasilaną tylko przez silnik spalinowy, hybrydę plug-in, którą można ładować z gniazdka, oraz w pełni elektryczny model. Każda z tych wersji ma nieco inny charakter, ale wszystkie mają swoje unikalne atuty.
Hyundai IONIQ hybryda – klasyk z segmentu
Hyundai IONIQ w wersji hybrydowej to zdecydowanie kompletne auto. Skutecznie konkurujące z Toyotą Prius pod względem oszczędności i łatwości pokonywania ją w wielu innych aspektach. Łączna moc zespołu składającego się z motoru elektrycznego i benzynowego silnika 1,6 (Kappa II GDI) wynosi około 140 KM. Dla kompensacji masy tego zestawu, maska, klapa bagażnika I pewne elementy nadwozia wykonane są z aluminium.
Użycie lekkich stopów metali we wielu elementach pozwoliło na uzyskanie sztywności nadwozia na zadowalającym poziomie przy jednoczesnym, ponadprzeciętnym wytłumieniu dźwięków z zewnątrz. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów o 6 przełożeniach zapewnia doskonały komfort jazdy i niskie spalanie – o dokładnie 0,1 l/100 km niższe niż w przypadku Priusa (4,1 l).
Hyundai IONIQ Plug-In Hybrid – zasięg i wydajność
IONIQ w wersji Plug-In Hybrid to model, który zapewnia zasięg wynoszący aż 47 km na samym motorze elektrycznym. Pojemność baterii to 8,9 kWh, a więc znacznie więcej niż w klasycznej hybrydzie, gdzie wartość pojemności baterii wynosiła 1,56 kWh. Łączna moc silnika elektrycznego i spalinowego (Kappa II GDI 1.6 L) wynosi 165 KM. Elementem często podkreślanym przez producenta jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów, identyczna jak w zwykłej wersji hybrydowej. Ta przekładnia zapewnia lepsze wrażenia z jazdy, niż typowa dla hybryd bezstopniowa skrzynia typu CVT. Kierowca ma do dyspozycji tryby jazdy ECO lub SPORT, które zmieniają nieco charakter pojazdu. Mają one szczególnie duże znaczenie, biorąc pod uwagę wspomnianą wcześniej skrzynię biegów.
Hyundai IONIQ Electric – pełnia przez elektryfikację
W pełni elektryczny IONIQ oferuje użytkownikowi dwa rodzaje baterii o pojemnościach 28 kWh lub 38 kWh, które wprowadzono po face liftingu modelu w 2019 roku. Dostępny zasięg na jednym ładowaniu wynosi około 200 kilometrów, co przewyższa nawet oczekiwania samego producenta (180 km). Pomimo oferowania modelu IONIQ Electric w limitowanym zakresie geograficznym, model odniósł duży sukces, sprzedając się w ponad 37 tysiących egzemplarzy, z czego połowa trafiła do krajów europejskich.
Hyundai IONIQ – zmiany na horyzoncie
W ciągu najbliższych kilku miesięcy model IONIQ zostanie całkowicie zastąpiony przez auto z nowego segmentu – IONIQ 5. Nowy model to kompaktowy samochód typu crossover, który w pełni rezygnuje z porównań do Toyoty Prius. IONIQ 5 dostępny jest wyłącznie w wersji elektrycznej i ma stanowić konkurencję dla takich modeli jak Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq czy Volkswagen ID.4.