O możliwościach odnowienia lakieru w samochodzie
Prawie każdy właściciel samochodu pragnie, aby jego pojazd zachował nienaganny wygląd na jak najdłużej. Sztuka utrzymania idealnego stanu lakieru samochodowego jest subtelna – obejmuje wiele aspektów od regularnego mycia, przez stosowanie odpowiedniej chemii, aż po własnoręczne lub specjalistyczne polerowanie lakieru. Z punktu widzenia producentów samochodów, warstwa lakiernicza nałożona na karoserię nie tylko pełni funkcję ochronną, ale jest też jednym z elementów stylistyki pojazdu. Wskutek zaawansowania technologii nanoszenia powłoki lakierniczej, istnieje możliwość odnowienia wyglądu naszego auta poprzez mechaniczne usunięcie powierzchownej warstwy lakieru bezbarwnego – proces ten nazywany jest polerowaniem.
Przeciętna grubość warstwy lakieru wynosi 30-35 mikrometrów, a więc 35/10000 centymetra. Mimo że może wydawać się to znacząca wartość, to nie oznacza że polerowanie jest działaniem narażającym pojazd na uszkodzenia. Nawet duża korekta lakieru nie usuwa znaczącej części powłoki, toteż operacja jest stosunkowo bezpieczna. Jednak warty podkreślenia jest fakt, że niezależnie od tego, czy wykonujemy ją na własną rękę czy powierzamy profesjonalnym warsztatom – należy to robić umiejętnie i z należytą ostrożnością.
Plan działania – polerowanie auta krok po kroku
Pierwszym etapem przygotowania samochodu do polerowania jest jego dokładne umycie, najlepiej aktywną pianą, a następnie osuszenie. Bardzo pomocne w tym procesie mogą okazać się ściereczki z mikrofibry, ale pamiętajmy że proces ten powinien odbywać się w zadaszonym miejscu, np. garażu. Oświetlenie również pełni ważną rolę w procesie polerowania – odpowiednio rozściełane, pozwala dokładnie przyjrzeć się karoserii aby uniknąć potencjalnych szkód, takich jak miejscowe przypalenie lakieru.
Kolejnym krokiem jest dobranie odpowiedniej pasty polerskiej, dostosowanej do konkretnego rodzaju lakieru. Są auta, które odznaczają się specyficznym składem powłoki lakierniczej – na przykład auta japońskie uznawane są za bardzo delikatne pod tym względem. W przypadku polerowania tak delicatej powierzchni, liczy się przede wszystkim precyzja i ostrożność, ponieważ nawet niewielkie uszkodzenie bezbarwnego lakieru może skutkować koniecznością powtórnego malowania elementu.
Podczas polerowania zadbajmy o to, by proces był przeprowadzany uważnie i dokładnie. Nie ma co się spieszyć – niestaranne polerowanie może prowadzić do szkód, które w efekcie przyczynią się do osiągnięcia rezultatu odwrotnego do zamierzonego. Do zakupów dla warsztatu domowego warto zaliczyć kilka rodzajów padów (gąbek) polerskich. Najczęściej mają one kolory czarne, żółte, pomarańczowe i niebieskie, które oznaczają gąbki od najmniej do najbardziej twardych. Pasty polerskie oferowane na rynku dzielą się na wiele rodzajów – różniących się nazewnictwem w zależności od producenta. Decydując się na konkretne produkty, warto uważnie przeczytać opis stojącej za ich wytworzeniem firmy.
Proces polerowania zasadniczo jest dosyć intuicyjny – efekty możemy obserwować na bieżąco. Jeżeli uważamy, że dana część wygląda już dobrze, nie polerujemy już więcej danego miejsca – tutaj wystarczy jedynie miękki pad i pasta wykańczająca. Po zakończeniu procesu polerowania warto zwrócić uwagę na tak zwane hologramy – charakterystyczne smugi, powstające przy źle dobranych narzędziach. Ich pojawienie się na karoserii nie jest sytuacją bez wyjścia – znikną po odpowiedniej korekcie.
Polerowanie – efekt końcowy
Polerowanie to jeden z najefektywniejszych sposobów na poprawę wyglądu pojazdu – pozwala wydobyć głębię koloru oraz znakomicie poprawić odbiór estetyczny samochodu, nawet kilkunastoletnich modeli. Metoda ta jest doskonała zarówno dla samochodów staruszków z lakierem typu metalik, jak i nowych pojazdów, które chcemy dodać dodatkowego blasku. Wybór należy do Państwa – czy polerowanie zostanie wykonane samodzielnie czy zlecone profesjonalistom. W obu przypadkach, efekt końcowy może nie tylko przerosnąć oczekiwania, ale przede wszystkim dodać samochodowi niesamowitego uroku.