Portret biznesowy Marka Piechockiego – właściciela LPP
Marek Piechocki, właściciel LPP, to znana postać w polskim biznesie, choć niezwykle skryta. Przez lata przewijał się na liście najbogatszych Polaków, choć sam nie uważa, że słusznie na niej figuruje. W 2018 roku, prezes LPP podjął niecodzienną decyzję i przeniósł cały swój majątek do fundacji.
Początki Piechockiego i jego droga do sukcesu
Piechocki urodził się w 1961 roku w Kartuzach, przez wiele lat mieszkał w Kościerzynie. Od najmłodszych lat niewątpliwie można było zaobserwować u niego predyspozycje techniczne, które były również częścią rodzinnej tradycji, bowiem jego ojciec był inżynierem leśnikiem. Matka natomiast, prowadząc sklep warzywny, zaszczepiła w nim zamiłowanie do biznesu. Sam Piechocki jest absolwentem Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. Był ambitny i nie obcy był mu ciężki trud dorywczej pracy. Studia rozbudziły w nim ducha przedsiębiorczości i zasiane zostało ziarno przyszłego pomysłodawcy LPP.
W 1988 roku, zaczynając jako asystent konstruktora w Zakładzie Elektrotechnicznym, nie przypuszczał pewnie, jak diametralnie zmieni się jego kariera. W 1991 roku w Przedsiębiorstwie Handlowym ETA został zastępcą dyrektora ds. handlowych.
Podbój branży odzieżowej
Rozpoczęcie przygody z handlem tkwiło w rodzinnej tradycji. W latach 80. wraz z kolegą ze studiów — Jerzym Lubiańcem, handlowali artykułami elektrotechnicznymi. Jednak ich prawdziwa przebranżowizacja nastąpiła w latach 90. To wtedy zdecydowali otworzyć swój sklepik z odzieżą w rodzinnej Kościerzynie. Początkowo odzież kupowali w Łodzi, później w Turcji, a z czasem zaczęli importować asortyment z Tajwanu i Chin. Ich wspólna firma Mistral w latach 1995-1998 dostarczała odzież do hipermarketów. Od 1998 roku, już jako LPP (nazwa to skrót od Lubianiec & Piechocki i Partnerzy), postawili na autonomiczną sieć dystrybucji.
Pierwszy rok działalności firmy przyniósł milion zysku, a po 12 latach już 100 milionów złotych. Sukces firmy został doceniony – w 2001 roku LPP weszło na Giełdę Papierów Wartościowych.
LPP dzisiaj
W momencie debiutu giełdowego, sieć sklepów LPP liczyła zaledwie 16 punktów. Dzisiaj są to już 1 720 sklepów w 20 krajach, w tym w Niemczech i w Wielkiej Brytanii. W skład LPP wchodzą marki takie jak: Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay.
W 2018 roku Marek Piechocki wraz z Jerzym Lubiańcem przenieśli wszystkie akcje swojej spółki do dwóch fundacji – Semper Simul Foundation i Sky Foundation. Mają nadzieję, że ich dzieci – a ma ich czwórkę – będą dalej rozwijały kapitał przekazany do fundacji.
Bogactwo Marka Piechockiego nie ogranicza się jednak do działalności LPP. Jest on także współudziałowcem norweskiej spółki Puro Hotell Holding, będącej właścicielką sieci hoteli Puro. Do majątku rodziny Piechockich należą także spółki działające na rynku nieruchomości: Family Invest 1 i Family Invest 2.
Sukces finansowy i elity biznesu
Marek Piechocki z majątkiem 1600 mln zł jest 13. najbogatszym Polakiem według listy z 2021.
Jak wygląda Marek Piechocki jako szef?
Prezes LPP jest obecny na co dzień w firmie i pracuje na open space.
Często można zobaczyć go w różnych departamentach firmy, co pozwala mu na zrozumienie potrzeb pracowników. Szanuje swoją załogę i docenia wkład w rozwój firmy, co wyraża chociażby poprzez przyznanie nagród pracownikom z najdłuższym stażem.
Podczas pandemii, biznesmen dał przykład solidarności – zarząd LPP zrezygnował z otrzymywania wynagrodzenia a menadżerowie uszczuplili swoje pobory o 20%, aby firma mogła utrzymać zatrudnienie.
Prywatne oblicze Marka Piechockiego
Prezes zarządu LPP jest zdecydowanie postacią przywiązującą wagę do prywatności i skromności. Nie eksponuje swojej osoby w mediach i unika pokazywania swojej twarzy.
Piechocki unika bywania na eventach, odbierania nagród i jeśli zdecyduje się na udzielenie wywiadu czy wzięcie udziału w konkretnym wydarzeniu, to tylko pod warunkiem nieupubliczniania wizerunku.
Według niego, skromność i ostrożność pozwalają mu wieść normalne życie. Nie wystawia się na pokaz i szanuje swoją prywatność.
Podobno koledzy jego syna z uczelni dopiero na 3 roku studiów zorientowali się, że jest on synem „tego Piechockiego”. Wychowanie dzieci w duchu samodzielności i odpowiedzialności to jeden z priorytetów Piechockiego.
Piechocki marzy o długotrwałym sukcesie LPP i o tym, aby stało się ono polską marką na pokolenia, polskim odpowiednikiem takich marek jak Volkswagen czy IKEA. Podejmuje działania, by przyszłe pokolenia mogły być z tego dumni.