Z retrospekcji: Rok 2008 w krótkim przeglądzie
Rok 2008 wyznaczył koniec produkcji klasycznego samochodu FSO Lanosa, znanego z lat 90-tych. To był czas, kiedy telefony z fizyczną klawiaturą były na porządku dziennym, a era Facebooka dopiero się zaczynała. Mimo to, 2008 rok był też ważny z innego powodu – oznaczał początek produkcji samochodu, który do dziś zachowuje swoją formę, mimo nieustannie wprowadzanych innowacji. To nie jest klasyczna terenówka, ani tanie auto klasy niższej, ale auto legendarnego Nissan GTR, które rozpoczęło swoją historię właśnie w tym roku.
Kaminokawa – miejsce narodzin Nissana GTR
Produkowany w Japonii, w miejscowości Kaminokawa, Nissan GTR to pojazd występujący w każdej liczącej się wyścigowej grze wideo. To samochód, który zyskał już swój rozgłos, a nawet poświęcono mu 200-stronicową książkę. Po kilku latach od wdrożenia procesu produkcyjnego i po wielu udoskonaleniach, Nissan miał dwa wyjścia: zakończyć produkcję albo zaprezentować nowy model. Jednak zaskakująco, zdecydował się na żadną z tych opcji. Wyszło z tego, że GT-R generacji R35 produkowany jest do dzisiaj, a po 13 latach produkcji auto wciąż stoi na czele list najszybszych samochodów świata.
W kontrast do dawnej idei GT-R, znanej jako Skyline GT-R, gdzie nowe modele prezentowane były co około 3-4 lata, obecna generacja pokazuje, że czasem warto postawić na sprawdzone rozwiązania.
Czy wciąż warto zachwycać się Nissanem GTR?
Otoczonego aurą legendy Nissana GTR warto podziwiać nawet po tylu latach. Nissan, podobnie jak Fiat z jego modelem 500, całkiem skutecznie udowadnia, że niepowtarzalna klasa i sprawdzona formuła to recepta na sukces. Właśnie dlatego Nissan GTR, mimo upływu lat, nieustannie zdobywa nowych wielbicieli.
Innowacje i udogodnienia w modelu GTR
Przez lata, Nissan wprowadzał liczne ulepszenia do modelu GTR. Początkowy silnik z 2008 roku miał moc 480 KM, natomiast jego wersja z lat 2013-2016 mogła się już pochwalić mocą 545 KM. Obecnie, standardowa wersja GTR charakteryzuje się mocą 565 KM, a najmocniejszy seryjny model GT-R50 – aż 710 KM. Całkiem sporo, jak na auto z 2008 roku!
Wydajność GTR można przypisać także świetnie zaprojektowanemu nadwoziu, które od podstaw zostało skonstruowane do obsługi podwójnie doładowanego silnika V6. Silnik umieszczony jest nad przednią osią, co gwarantuje optymalne rozłożenie ciężaru samochodu. Każdy GTR, niezależnie od wersji, występuje z napędem na wszystkie koła. Dodatkowo, jak na samochód ważący około 1740 kilogramów, bardzo dobrze radzi sobie na drodze, co w dużej mierze jest zasługą aluminium, z którego wykonane są maska, bagażnik i drzwi.
Skrzynia biegów BorgWagner, oferowana w Nissanie GTR, jest w stanie zmienić każde z sześciu przełożeń w zaledwie 0,15 sekundy. To szybciej niż miga oko – w końcu jedno miganie trwa około 0,3 sekundy! Po prostu niesamowite.
Edycje specjalne Nissana GTR
Nissan GTR doczekał się także kilku edycji specjalnych, takich jak SpecV z 2009 roku (bez foteli w drugim rzędzie i z wykorzystaniem karbonu), GT-R Egoist (edycja luksusowa na Bliski Wschód), GT-R Black Edition, Track Edition czy wreszcie najbardziej znane GT-R Nismo.
Aktualnie, najszybszy model GTR oferowany w salonach osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to aż 328 km/h. To samochód, który robi wrażenie nie tylko swoimi osiągami, ale także konsekwentnym podejściem marki do jego produkcji.