Automat vs Manual: Kto wygra to starcie?
Tradycyjne manuale, czyli skrzynie biegów obsługiwane ręcznie, zdominowały rynek motoryzacyjny na przestrzeni dziesięcioleci. Jednak w ciągu ostatnich lat, automatyczne skrzynie biegów, potocznie nazywane automatami, zdobywają coraz większe uznanie wśród kierowców. Choć jeszcze kilka dekada temu były one rzadkością, rozwiązania z lat 70-tych czy 80-tych zasilane hydraulicznie stanowiły jedynie namiastkę obecnej jakości. Dziś, dzięki innowacjom technologicznym, skrzynie automatyczne stają się równie funkcjonalne, jeśli nie bardziej, niż ich ręczne odpowiedniki.
Co przemawia za automatycznymi skrzyniami biegów?
Niezwykłą zaletą automatycznej skrzyni biegów jest to, że kierowca nie musi podejmować żadnych decyzji dotyczących przełożenia. Zarówno początkujący, jak i doświadczony kierowca będą mogli cieszyć się płynnością jazdy bez konieczności ręcznej zmiany biegów. Ten rodzaj skrzyni jest również odporny na błędy, które mogłyby powodować szybsze zużycie tarczy sprzęgła czy docisku. Dla osób, którym zależy na długotrwałej eksploatacji samochodu, skrzynia automatyczna może okazać się dobrym wyborem.
Czy automatyczne skrzynie biegów mają wady?
W przeszłości skrzynie automatyczne były często krytykowane za powolność i niską wydajność energetyczną. Powszechnie twierdzono, że powodują zwiększone zużycie paliwa i pochłaniają kilka koni mechanicznych. Jednak z tą opinią najczęściej spotykaliśmy się wśród osób, które miały niewielką styczność z tą technologią. Dzisiejszy rynek i rozwój technologiczny przeczą tym zarzutom. Coraz więcej modele samochodów z automatem w standardzie pokazuje, że ten rodzaj skrzyni biegów zdobędzie jeszcze więcej zwolenników.
Automaty a technologia – jak to działa?
Zarówno historia, jak i obecność automatycznych skrzyń biegów oferuje nam różne rozwiązania technologiczne. Współcześnie popularne są skrzynie hydrauliczne ze sterowaniem elektronicznym, gdzie komputer pokładowy kontroluje zmianę przełożeń. W przeszłości dominowały skrzynie hydrauliczne, pracujące na zasadzie mechaniki i hydrauliki. Co ciekawe, spotyka się również skrzynie hydrauliczno-elektryczne oraz skrzynie bezstopniowe (CVT), które działają na zupełnie innej zasadzie, polegającej na ciągłej zmianie przełożenia za pomocą łańcucha i kołami skośnymi.
Wysoka ergonomia skrzyń automatycznych
Skrzynie automatyczne charakteryzuje intuicyjna obsługa, zazwyczaj korzystająca z uniwersalnego standardu oznaczeń: P (Park), R (Reverse), N (Neutral) oraz D (Drive). Wybór odpowiedniego trybu jest prosty i pozwala na efektywne manipulowanie prędkością i kierunkiem jazdy. Oznacza to, że skrzynia automatyczna daje kierowcy komfort i swobodę, dzięki czemu można skupić się na samej sztuce jazdy.
Skrzynie automatyczne a współczesny rynek motoryzacyjny
Ze względu na zwrot ku technologii automatycznej, rynek motoryzacyjny obserwuje coraz większy udział skrzyń automatycznych wśród nowych samochodów. Chociaż nadal nie stanowią one większości, trend ten jest nieunikniony. Rozpowszechnienie skrzyń dwusprzęgłowych (DSG), które umożliwiają dużo szybszą zmianę przełożeń niż skrzynie ręczne, dodatkowo przyczynia się do popularności automatów. Dla wielu kierowców szybkość i płynność jazdy, jaką oferują, jest nie do przecenienia.