Sukces Toyoty RAV4
Pod sercem każdego SUV’a kryje się pewien rodzaj duszy – połączenia wysokiej jakości inżynierii z estetyką, która wzbudza emocje. Istnieje niewiele modeli, które uosabiają ten związek tak, jak Toyota RAV4, jeden z pionierów segmentu SUV. Ten duch pionierski jest podkreślany przez datę prezentacji pierwszej generacji RAV4, która odbyła się w maju 1994 roku, zdecydowanie zanim segment SUV’ów stał się jak popularny jak jest dzisiaj. W związku z tym, można śmiało stwierdzić, że Toyota zdecydowanie wytyczała szlak w tej dziedzinie, zamiast iść za tłumem – szlak, który później wielu innych producentów podążało.
Ubierając się w sprawdzone materiały
W Japonii jest dobrze znane powiedzenie, że zmiana sprawdzonej formuły to błąd. Wierząc w to, Toyota stworzyła piątą generację RAV4, która nie odchodzi od sprawdzonej ścieżki. Co więcej, samochód ten nadal gwarantuje wysoką jakość i niezawodność, które stały się znakiem rozpoznawczym Toyoty, chociaż nie zawsze oznacza to niską cenę. Jednak kiedy porównuje się RAV4 z konkurentami takimi jak Kia Sportage czy Hyundai Tucson, model ten wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swojej ekonomii napędu. Dzięki unikalnemu napędowi hybrydowemu (Hybrid Synergy Drive), który stał się wizytówką koncernu w ostatnich latach, RAV4 wykazuje niezrównane osiągi i efektywność, szczególnie w ruchu miejskim.
Pod maską – Platforma GA-K i jednostki napędowe
RAV4 jest zbudowany na podstawie platformy GA-K, tak jak inne popularne modele Toyoty, takie jak Camry, Avalon i Lexus ES. Jest to jeden z głównych czynników, które pozwalają na ogromną różnorodność i zgodność technologiczną. W dalszym ciągu dostępne są dwa główne silniki benzynowe: 2.0l i 2.5l, obydwa o czterech cylindrach. Różnorodność ta sprawia, że RAV4 jest przystosowany zarówno do napędu na tylną oś, jak i na wszystkie cztery koła.
PHEV – Hybryda podłążana do sieci
RAV4 oferuje również model hybrydowy typu plug-in (PHEV), który można ładować z gniazda. Napędza go silnik A25A-FXS, który w połączeniu z innymi jednostkami napędowymi daje sumaryczną moc 302 koni mechanicznych, co jest o około 80 KM więcej niż w standardowej wersji hybrydowej.
Wyposażenie i wersje modelu
RAV4 jest dostępny w kilku wersjach wyposażenia, które zmieniają się w zależności od regionu świata: GX, GXL, Cruiser i Edge. W przypadku wariantu GX istnieje możliwość wyboru ręcznej skrzyni biegów z sześcioma przełożeniami, natomiast w innych wariantach jedyne dostępne jest bezstopniowe przekładnie CVT. Z wyjątkiem wersji Edge, która posiada 8-stopniowy automatyczny układ przełożeń. W Wielkiej Brytanii te same warianty zostały nazwane odpowiednio Icon, Design, Excel, Dynamic. Wszystkie warianty oferują wysoki poziom wyposażenia oraz doskonałe wyciszenie wnętrza, co jest szczególnie doceniane w samochodach tego segmentu. Interfejs infotainment w RAV4 został znacznie ulepszony, szczególnie podczas ostatniego liftingu w wrześniu 2021 roku, kiedy to poprawiona została responsywność systemu oraz jakość obrazu wyświetlacza.
Statsyki sprzedaży RAV4
Od chwili jej debiutu, RAV4 był stale na szczycie notowań sprzedaży. Nawet pomimo pandemii koronawirusa, rok 2020 okazał się być tylko nieznacznie słabszy niż rekordowy rok 2019. W obydwóch przypadkach, sprzedaż przekroczyła 400 tysięcy egzemplarzy.
RAV4 w różnych kształtach – Suzuki Across i Mitsuoka Buddy
W ostatnich latach, Toyota poddała się kilku ciekawym sojuszów, które były zainspirowane walką o zmniejszenie emisji CO2, wymaganej przez Unię Europejską. Przykładem takiej współpracy jest Suzuki Across, który jest de facto RAV4 PHEV z zamienionymi emblematami i kilkoma drobnymi zmianami stylu.
Mitsuoka Buddy – Retro styl w opakowaniu RAV4
Intrigującym modelem jest także Mitsuoka Buddy, który jest dostępny tylko na rynku japońskim. Mitsuoka jest znaną marką produkującą samochody o bardzo unikalnym, często retro designie. Buddy bazuje na RAV4 piątej generacji, ale przypomina styl mniejszych SUV’ów z lat 70 i 80. Ponadto, pokrywa się z RAV4 pod względem jednostek napędowych, co oznacza, że w praktyce jest to dobrze znana nam Toyota RAV4, tylko w innej skorupie.