Kia Stinger: Rewolucja emocji
Niewiele osób zwracało uwagę na markę Kia przed 2017 rokiem. Był to producent samochodów o rozsądnej cenie, jednak najczęściej ich projekty były dość zachowawcze i niezbyt kuszące pod względem emocji związanych z jazdą. Okazało się jednak, że od tamtego czasu Kia zrewolucjonizowała odbiór swojej marki dzięki modelowi Stinger. Zaskakujący nie tylko pod względem stylistyki, ale i możliwości. Ten samochód zmienił postrzeganie marki i stał się źródłem motoryzacyjnych emocji.
Historia i geneza modelu
Wartość dodaną dla modelu Stinger jest fakt, że w swojej obecnej formie istnieje już od 2011 roku. Wówczas światło dzienne ujrzał koncept Kia GT. Jednak pomimo tego, samochód ten spędził kilka lat w azjatyckiej szufladzie, by w końcu pojawić się na rynku w 2017 roku i zaskoczyć swoim osiągami i stylistyką, a także przynieść firmie sławę w sferze elektryzujących sedanów.
Silnik koreańskiego V6: nie lada zaskoczenie
Pod maską Stinger’a chowa się prawdziwe zaskoczenie, a mianowicie paleta jednostek napędowych. Silnik o nazwie 3.3 L Lambda II T-GDi V6 jest mocnym, koreańskim V6, który generuje olśniewające 370 koni mechanicznych oraz 510 niutonometrów momentu obrotowego, co przekłada się na sprint od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 5 sekund. Jest to konstrukcja typu twin-turbo, co oznacza, że w zależności od zakresu obrotów, do pracy zaprzęgnięte są dwie turbosprężarki.
Inne jednostki napędowe
Kia nie ogranicza się tylko do jednego silnika dla swojego wysokiej klasy sedanu. Czterocylindrową alternatywą dla V6 jest silnik 2.0 L Theta II T-GDi, który charakteryzuje się mocą 255 koni mechanicznych. Kolejną, jeszcze mocniejszą jednostką jest 2.5 L Smartstream FR G2.5 T-GDi, który doczekał się miejsca pod maską Stinger’a podczas face-liftingu w 2020 roku i generuje 300 KM mocy.
Segment luksusowy, Genesis
Oprócz Stinger’a, ambitne jednostki napędowe marki Kia są również wykorzystywane w luksusowej marce Genesis, która jest popularna na rodzimym, koreańskim rynku. Właśnie tam silniki Lambda, Theta i Smartstream znajdują swoje miejsce w prestiżowych SUV-ach, sedanach i czterodrzwiowych coupe. Wydaje się, że w tego rodzaju kontekście, inwestycja w takie jednostki przez Kia ma swoją pełną rację bytu.
Kia Stinger GT: luksus i sportowe emocje
W ofercie modelowej Kia Stinger’a wyróżnić można topową wersję GT, która wyróżnia się głównie za sprawą 370-konnego silnika V6, który przyniósł modelowi sławę wykraczającą daleko poza granice Korei. Oferowany jest on w wersji z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła. Oprócz potężnej jednostki napędowej, Kia Stinger GT zadowoli swoim luksusowym wyposażeniem, w którym znajdzie się m.in. podgrzewane siedzenia, klimatyzacja, system infotainment, przeszklony dach czy podgrzewana kierownica.
Kia Stinger: nie tylko moc, ale i komfort
Nie można zapominać, że Kia Stinger to nie tylko moc pod maską, ale również komfort jazdy. Nawet bazowy diesel o mocy 200 KM zapewni komfortowe poruszanie się po mieście i na trasach pozamiejskich. Kierowców z pewnością ucieszy komfortowe zawieszenie, które podczas ostrzejszej jazdy skutecznie tłumi przechyły nadwozia. Skrzynia biegów zmienia przełożenia gładko i skutecznie. Ponadto, niedawno przeprowadzony face-lifting wprowadził model Stinger na kolejny poziom nowoczesności. Stinger nie dość, że wygląda świeżo, to jeszcze jest relatywnie tanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę oferowaną moc.