Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to samochód, który łączy w sobie sportowy charakter z elegancją SUV-a premium. Włoski producent, znany z produkcji aut o wyrazistym stylu i znakomitych osiągach, stworzył Stelvio Quadrifoglio jako flagowy model SUV-a, który może konkurować z najlepszymi na rynku. Jest to pojazd, który nie tylko przyciąga wzrok swoim wyglądem, ale również dostarcza niezapomnianych wrażeń za kierownicą dzięki potężnemu silnikowi i dopracowanej dynamice jazdy. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowym danym technicznym Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, jego osiągom, spalaniu, cenom oraz opiniom, aby w pełni zrozumieć, co oferuje ten wyjątkowy samochód.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – sportowy SUV w eleganckiej formie
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to najbardziej sportowa wersja popularnego modelu Stelvio, który jest pierwszym SUV-em w historii marki. „Quadrifoglio”, czyli czterolistna koniczyna, to symbol, który od lat towarzyszy najmocniejszym wersjom samochodów Alfa Romeo, oznaczając najwyższą jakość i osiągi. W przypadku Stelvio Quadrifoglio mówimy o samochodzie, który w swojej klasie wyróżnia się nie tylko niezwykłymi osiągami, ale także precyzją prowadzenia, co czyni go jedynym w swoim rodzaju.
Dane techniczne Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Zacznijmy od serca tego samochodu – silnika. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio jest napędzana przez podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2.9 litra, który został zaprojektowany we współpracy z inżynierami Ferrari. Silnik ten generuje imponującą moc 510 KM (375 kW) oraz maksymalny moment obrotowy na poziomie 600 Nm. Taka specyfikacja stawia Stelvio Quadrifoglio w jednym rzędzie z najmocniejszymi SUV-ami na rynku, jak Porsche Macan Turbo czy Mercedes-AMG GLC 63 S.
Silnik ten współpracuje z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów ZF, która zapewnia płynne, a zarazem szybkie zmiany przełożeń, co jest kluczowe dla utrzymania optymalnych osiągów w każdym zakresie prędkości. Napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła dzięki systemowi Q4, który w normalnych warunkach drogowych kieruje moc na tylne koła, a w razie potrzeby może automatycznie przenieść moment obrotowy także na przednią oś, co zwiększa trakcję i stabilność pojazdu.
Szczegółowe dane techniczne:
- Silnik: 2.9 V6 BiTurbo
- Moc maksymalna: 510 KM (375 kW) przy 6500 obr./min
- Moment obrotowy: 600 Nm przy 2500–5000 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-stopniowa automatyczna ZF
- Napęd: Na wszystkie koła (Q4)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 sekundy
- Prędkość maksymalna: 283 km/h
- Masa własna: 1830 kg
- Zawieszenie: Przód – podwójne wahacze, Tył – układ wielowahaczowy
- Układ hamulcowy: Węglowo-ceramiczne hamulce dostępne opcjonalnie
- Pojemność zbiornika paliwa: 64 litry
Te dane pokazują, że Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to SUV o naprawdę sportowym charakterze. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy stawia go w czołówce segmentu, a prędkość maksymalna na poziomie 283 km/h to wynik godny supersamochodów. Warto również zwrócić uwagę na stosunkowo niską masę własną – 1830 kg – co jak na SUV-a tej klasy jest bardzo dobrym wynikiem, zwłaszcza w kontekście dynamicznych możliwości pojazdu.
Spalanie i efektywność
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, jak przystało na samochód z dużym, podwójnie doładowanym silnikiem V6, nie jest pojazdem, który można nazwać ekonomicznym. Jednak biorąc pod uwagę jego osiągi, wyniki dotyczące spalania są przyzwoite i w pełni akceptowalne dla samochodu o takich parametrach.
Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi około 11-12 litrów na 100 km. W trybie miejskim wartość ta może wzrosnąć nawet do 14-15 litrów na 100 km, natomiast w trasie, przy umiarkowanej jeździe, można uzyskać wynik zbliżony do 9-10 litrów. Jest to zrozumiałe, biorąc pod uwagę sportowy charakter pojazdu, a także fakt, że większość SUV-ów o podobnych osiągach zużywa paliwo na zbliżonym poziomie.
Średnie spalanie według producenta:
- W cyklu mieszanym: 11-12 l/100 km
- W cyklu miejskim: 14-15 l/100 km
- W cyklu pozamiejskim: 9-10 l/100 km
Dla osób, które decydują się na zakup takiego pojazdu, spalanie nie jest zazwyczaj głównym czynnikiem decydującym. Ważniejsze są osiągi, przyjemność z jazdy oraz wrażenia, jakie dostarcza prowadzenie takiego samochodu. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, choć nie oszczędza paliwa, dostarcza emocji na tyle, że wartość spalania schodzi na dalszy plan.
Ceny Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to samochód z segmentu premium, a co za tym idzie, jego cena odzwierciedla wyjątkowe osiągi i wyposażenie. Na polskim rynku ceny tego modelu zaczynają się od około 450 000 złotych. Oczywiście, ostateczna kwota zależy od wybranego wyposażenia dodatkowego, a także możliwości personalizacji pojazdu, które Alfa Romeo oferuje w dość szerokim zakresie.
Samochód można doposażyć w różnorodne opcje, które podnoszą komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz osiągi. Wśród dostępnych opcji znajdują się m.in. węglowo-ceramiczne hamulce, które znacząco poprawiają skuteczność hamowania podczas sportowej jazdy, jak również systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu czy system monitorowania martwego pola.
Orientacyjne ceny:
- Cena podstawowa: od 450 000 PLN
- W pełni wyposażona wersja: ok. 550 000 – 600 000 PLN
Ceny są konkurencyjne w stosunku do bezpośrednich rywali takich jak Porsche Macan Turbo, BMW X3 M czy Mercedes-AMG GLC 63 S. Ostateczny wybór pomiędzy tymi modelami zależy od indywidualnych preferencji, ale Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio wyróżnia się na tle konkurencji swoją włoską elegancją, unikalnym charakterem i doskonałymi osiągami.
Opinie kierowców
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio zdobyła uznanie zarówno wśród dziennikarzy motoryzacyjnych, jak i użytkowników, którzy mieli okazję przetestować ten model. Opinie kierowców wskazują na kilka kluczowych zalet, które czynią ten samochód wyjątkowym w swojej klasie.
Zalety:
- Osiągi – większość recenzentów podkreśla, że przyspieszenie, dynamika i prowadzenie Stelvio Quadrifoglio są na najwyższym poziomie. Silnik V6 o mocy 510 KM dostarcza niezapomnianych wrażeń, a napęd Q4 zapewnia doskonałą trakcję w każdych warunkach.
- Design – zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny wygląd Stelvio Quadrifoglio jest typowy dla marki Alfa Romeo – elegancki, zmysłowy i dynamiczny. Włoski styl przyciąga wzrok i sprawia, że samochód wyróżnia się na tle innych SUV-ów.
- Prowadzenie – dzięki zaawansowanemu układowi zawieszenia oraz precyzyjnemu układowi kierowniczemu, Stelvio Quadrifoglio prowad
zi się niczym sportowy sedan, mimo że jest SUV-em. To jeden z najlepiej prowadzących się samochodów w swoim segmencie.
- Unikalny charakter – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio nie jest tylko kolejnym SUV-em premium. To pojazd z duszą, który dostarcza emocji i sprawia, że każda jazda staje się wyjątkowa. Włoski temperament jest wyczuwalny zarówno w designie, jak i w osiągach pojazdu.
Wady:
Mniej przestronny bagażnik – w porównaniu do niektórych rywali, przestrzeń bagażowa Stelvio Quadrifoglio może wydawać się nieco ograniczona, co dla niektórych użytkowników może stanowić problem podczas dłuższych podróży.
Zużycie paliwa – mimo że samochód oferuje doskonałe osiągi, spalanie może być dla niektórych użytkowników zbyt wysokie. Warto jednak pamiętać, że SUV-y o podobnych osiągach zazwyczaj zużywają podobne ilości paliwa.
Koszty utrzymania – jak większość samochodów z segmentu premium, również Stelvio Quadrifoglio nie jest tanie w eksploatacji. Serwisowanie, części zamienne czy ubezpieczenie mogą wiązać się z wyższymi kosztami.
Podsumowanie
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to samochód, który łączy w sobie wszystko, co najlepsze w świecie sportowych SUV-ów. Imponujące osiągi, niepowtarzalny design i doskonałe prowadzenie sprawiają, że jest to pojazd, który dostarcza niezapomnianych wrażeń na drodze. Choć spalanie może być wyższe, a koszty utrzymania mogą być istotnym czynnikiem, to dla wielu kierowców te wady schodzą na drugi plan w obliczu tego, co oferuje ten model.
Stelvio Quadrifoglio to propozycja dla osób, które cenią sobie włoską finezję, sportowy charakter i chcą wyróżniać się na drodze. To samochód, który wykracza poza standardy SUV-ów premium, dostarczając przy tym pełnię emocji i satysfakcji z jazdy.