Przekształcenie infrastruktury komunikacyjnej dzięki wspólnym inicjatywom
Niewiele elementów łączy społeczności na poziomie międzynarodowym tak skutecznie jak rozwój sieci dróg. Nie są to bynajmniej lokalne projekty skierowane jedynie dla mieszkańców pojedynczych krajów. Drogi służą jako kanały komunikacyjne dla ludzi wszelkiej narodowości, widocznej na dowodzie osobistym czy paszporcie. Staliśmy się tego świadomi po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Nowe drogi i autostrady przyczyniły się do zwiększenia komfortu podróży, umożliwiając zarówno łatwiejsze spotkania z dalekimi członkami rodziny, jak również podróże na takie kierunki jak Chorwacja czy Grecja.
Charakter współpracy w rozwoju infrastruktury drogowej
W 2006 roku została podpisana “Deklaracja Łańcucka w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. Kolejne kraje, w tym Bułgaria, Rumunia i Grecja wyraziły swoje poparcie dla tej inicjatywy kilka miesięcy później, co utwierdzało w przekonaniu, że podróż na Półwysep Bałkański stawała się coraz bardziej realna. Tak narodziła się idea Via Carpatia.
Pierwsze oznaki realizacji projektu Via Carpatia
Mimo, że plany podróży na Morze Egejskie mogą nieco poczekać, trasa Via Carpatia zacznie nabierać realizmu już w 2023 roku. Wtedy zostaną oddane do użytku trasy S61 od granicy z Litwą do Augustów oraz S19 Lublin – Rzeszów. Część odcinków, np Rzeszów Południe – Barwinek, nie została jeszcze opracowana pod kątem przetargu. Inne natomiast są już na etapie gotowych do użycia.
45% drogi na Słowacji jest już w fazie finalnej, przewiduje się, że zostanie ukończona w najbliższym czasie. Natomiast na Węgrzech można śmiało stwierdzić, że ich odcinek trasy jest praktycznie zakończony, która na swojej długości liczy 170km. Państwa biorące udział w projekcie współpracują ze sobą, między innymi składając wspólne wnioski o dofinansowanie z unijnych programów CEF.
Choć sytuacja w krajach bałkańskich jest nieco bardziej skomplikowana, nie można nazwać jej katastrofalną. W rzeczywistości, perspektywy wydają się być dość optymistyczne, często mówi się o roku 2030 jako o tym, kiedy trasa ta stanie się w pełni do użytku. Wydaje się, że podróż na Bałkany, która obecnie jest trudna logistycznie, technicznie i psychicznie, wkrótce stanie się znacznie łatwiejsza.
Zakończenie: Nowa era Via Carpatia
Via Carpatia, ze względu na swój międzynarodowy charakter, jest projektem niezwykle skomplikowanym. Państwa biorące w nim udział charakteryzują się różnym poziomem rozwoju gospodarczego oraz innym podejściem do wielu kwestii. Mimo to, warto zaznaczyć, iż inicjatywa stale posuwa się naprzód, a oddanie większości odcinków do użytku wydaje się być coraz bliższe. Wszystko wskazuje na to, że podróż na Półwysep Bałkański stanie się jeszcze łatwiejsza i będzie wymagać mniej formalności.